Nemcsak anya

Nemcsak anya

Mellápolás a szoptatási időszak előtt és alatt

A boldog szoptatás (egyik) kulcsa

2016. augusztus 30. - Nemcsak anya

Előző bejegyzésem a szopási hisztiről szólt. Most arról osztok meg pár pontot, hogy mi segíthet abban, hogy a szoptatás időszakában erősen meggyötört melleink, mellbimbóink "kitartsanak", és ne kelljen a kirepedés, a vérzés miatt szüneteltetni vagy abbahagyni a szoptatást. Szintén saját tapasztalatokat osztok meg. Se  védőnő, se szoptatási tanácsadó nem vagyok. Kérem, hogy mindenki ennek fényében olvassa, és értelmezze a leírtakat. 

MELLBIMBÓVÉDELEM 

1) Már a harmadik trimeszterben gyúrjunk a szoptatásra! Mellbimbóvédő-krémmel tudjuk felkészíteni a hámot. Sajnos én csak későn kaptam ezt a tanácsot, így volt is baj bőven a szoptatás megkezdése után. Legközelebb már okosabb leszek. De ugye az okos ember más kárán tanul... :) 

2) Mellbimbóvédő-krémet "bárhol" be lehet szerezni. Gyógyszertár, drogériák... Szerintem mindenki tapasztalja ki, hogy melyik a legjobb számára. Ha nincs mély heg vagy seb, akkor bátran lehet kísérletezni. Én használtam Garmastan-t, Babylove-osat is. 

3) Azt mindig érdemes elolvasni, hogy az adott krémet le kell-e mosni a szoptatás előtt. Én azt az utat választottam, hogy minden szopizás előtt lemostam, bármi is volt a terméktájékoztatóban. 

4) A szoptatási időszak alatt kifejezetten ügyeljünk arra, hogy a mellbimbó száraz közegben legyen. A "tejszívó párnák" erre kiválóan alkalmasak. Figyelni kell arra is, hogy akár két szopizás között is cserélni kell őket. Főleg az elején, amikor egy lehajolás is megindítja a tejfolyást. 

 

20160830_141625.jpg

5) A szoptatás (első) időszakában ne áztassuk ki a mellbimbót fürdés közben, mert ettől is csak sérülékenyebb lesz a hám. Ez persze megint egyéni kérdés. Én azt éreztem, hogy nem tesz jót a kiázás a mellemnek. 

VÉRZŐ, KIREPEDT MELLBIMBÓ 

6) Ha már eljutottunk oda, hogy minden óvintézkedés ellenére is kirepedt és vérzik a mellbimbó, akkor vegyünk egy nagy levegőt, és próbáljunk tűrni egy kicsit. Én nagyon megijedtem, amikor észrevettem, hogy Babu véres tejet eszik (úgy nézett ki, mint egy vámpír :) ), de a védőnő megnyugtatott, hogy nem lesz baja tőle. És akkor most a fájdalomról nem írnék. Elég legyen annyi, hogy több héten keresztül a szoptatás könnyes szemmel zajlott. 

7) Erős kirepedés, vérzés esetén sajnos a "sima" mellbimbóvédő készítmények már nem voltak hatékonyak. Ekkor találtam rá egy ún. Uriage krémre (semmilyen üzleti kapcsolatom nincs a gyártóval :) ). Mély sebekre, hámsérülésekre ajánlott. A tájékoztatóban szerepel, hogy mellbimbóra is jó. Nekem is úgy ajánlotta a gyógyszerész hölgy, akinek nagyon hálás vagyok azóta. Nem olcsó termék, de már pár használat után jelentős volt a gyógyulás és pikk-pakk megszűnt a vérzés is.  Ennek a terméknek köszönhetem, hogy Babut még mindig tudom szoptatni. 

20160830_134728_1.jpg

8) A kirepedt seb gyógyulásához időre van szükség. Ezt a gyógyulási folyamatot picit gyorsíthatjuk azzal, ha hagyjuk levegőzni a mellett. Bátran dobjuk le a felsőt otthon! 

9) Több kismama esküdött arra, hogy az anyatej az egyik legjobb gyógymód a mellbimbó sebre. Én is kipróbáltam, de azért mindig valamilyen kemikália irányába mozdultam el. Lehet nem voltam elég kitartó??

 10) Amikor már azt éreztem, hogy nem megy így a szoptatás, és nagyon fáj, akkor egy-egy szopit vagy egy-egy napot kihagytam.  A másik (kevésbé kirepedt) mellemből etettem Babut. A sérült mellet óvatosan, kézi fejővel kifejtem. A fejés sokkal kíméletesebb, mint a "baba-vákuum". A kifejt tejet ebben az időszakban nem adtam oda Babunak, mert ugye véres volt. Elvileg nem lett volna baja tőle, de nem volt bizalomgerjesztő. Kiöntöttem. 

AZ ÁLDOTT MELLTARTÓ 

11) Azok a bizonyos kismama vagy szoptatós (áldott) melltartók. Azokra érdemes beruházni. Semmiképp ne használjunk olyat, amiben vas merevítő van, vagy nem megfelelő a kosara vagy a kerülete. Teljesen más lesz a napunk, a komfortérzetünk, ha megfelelő melltartót viselünk. Tudom, mert az elején csak felesleges pénzkidobásnak gondoltam. Egészen addig, amíg a Férjem meg nem lepett egy szoptatós melltartóval :) Azóta csak ilyeneket viselek. Ami nekem nagyon bejött az a M&S sima fekete-fehér melltartó, ami lecsatolható, vékony szivaccsal. Két darab 12 000 forint. 

20160830_142056.jpg

...ÉS AZ ÁLDOTT FÉRJ :) 

12) A szoptatás első időszakában gyakran "robbant fel" a mellem a tejtől. Diónyi csomók voltak benne. Magamnak nem tudtam elég hatékonyan fellazítani ezeket a csomókat, így megkértem az én drága Férjemet, hogy legyen kedves egy mellmasszázst adni nekem. Örömmel tette, és a csomók is eltűntek :) 

Boldog szoptatást Mindenkinek! :) 

Nemcsak anya

 

A bejegyzés trackback címe:

https://lazababa.blog.hu/api/trackback/id/tr111662168

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása